Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

User avatar
By bensinskalle
#460629
tuxedo wrote:Hej bensinskalle.

Jag använder rätskivor mot fäljarna och mäter av dom på två ställen motsvarande fäljarnas diameter framför bilen.

Din metod verkar enklare så vill du förklara lite närmare hur du spänner upp och mäter in snörena.

//Mvh. tuxedo


Hehe ja jag ska försöka förklara så gott det går.

Men jag använder mig av två stycken stålprofiler, på bilens kortsidor, som jag ställer på pallbockar så de kommer i hjulaxlarnas höjd. Profilerna är lite längre än bilen. Sedan har jag mätt ut och gjort skåror på ovansidan av profilerna med en vinkelslip. Skårorna sitter med ca 5cm mellanrum, 4st i varje profilände. Viktigt att skårorna är lika långt ifrån varandra på båda profilerna osv. I skårorna sedan så lägger jag ner en tunn lina, så lätt och tunn som möjligt, gärna färgad fiskelina. Sedan en vikt i varje ända av linorna så spänns de upp av sig själv. Man väljer sedan lämpliga skåror och voila du har ett "parallellogram" runt bilen.

Nu väljer jag ut ett bra riktmärke på hjulaxlarna att mäta emot. Lagerkopparna eller vad man ska kalla dom fungerar, om dom inte är allt för misshandlade, man ska ju helst mäta i mitten men annars kan man mäta på fälgen så nära centrum som möjligt. Jag mäter båda sidorna fram, justerar så att måtten blir lika, gör samma sak bak, samma sak fram igen, en gång till bak och sen brukar det stämma. Då har du två parallella linjer vid sidan om bilen om profilerna står någorlunda rakt. Sen är det bara att mäta mot fälgbanan framför och bakom axeln och justera. Jag brukar nöja mig med en tumstock och ögat för att mäta, men man kan ju ställa sig och mäta med skjutmått mot linan om man vill de.

Ett tips är att lägga två plåtar under varje hjul, men lite olja emellan, så att hjulen glider lätt och fint när man justerar. Själva justerandet får man stå ut med att krypa under om inte bilen står på fyrpelarlyft ;)

Jag snodde faktiskt den här metoden från en bilverkstad, vet inte om dom gjorde exakt såhär men något i den här stilen såg det ut som ;)
User avatar
By tuxedo
#460686
Tack bensinskalle för beskrivningen.

Det var en intressant metod. :)

Jag tycker det är roligt att improvocera med enkla medel så länge man har full kontroll på vad man gör.

Min metod är tyvärr lite dyrare än din därför att man måste investera i 2 st rätskivor i aluminium c:a 2 m långa.
(tillsynes raka plankor duger inte om man vill ha det perfekt).

Fäster sedan med tejp två st. passbitar c:a 10 mm tjocka på kanterna i ena änden på rätskivorna, I mitt fall 10 mm svarvstål 1dm långa, med fälgdiameterns mått emellan mitten på passbitarna.
Viktig att passbitarna är exakt lika tjocka.
Passbitarna ska stödja mot fälgkanten så att rätskivorna ej tar i däcken.

Pallar sen upp rätskivorna i navhöjd en på var sida på bilen med änden med passbitarna mot fälgen och andra änden av rätskivorna framför bilen uppallade i samma höjd.

Nu projicerar jag (ritar av) diam. på fälgen, alltså måtten mellan fäljens fram och bakkant på rätskivorna en bit framför bilen på bägge rätskivorna.

Nu till mätningen:
Kan man inte anordna så att rätskivornas fasttejpade passbitar stadigt trycks mot fälgkanten måste man dra ut frugan och det äldsta barnet som medhjälpare till att trycka skivan mot fälgkanten. :roll:
Sedan mäter man avståndet mellan skivorna med en talmeter e. dyl. (understödd så den ej hänger ner), först vid främre märket (=främre fälgkant) och sedan vid bakre märket (=bakre fälgkant).
Skillnaden mellan främre och bakre märkningar är då toe-in/ut.

För att få det perfekt rullar jag sedan bilen framåt så att hjulen roterar 1/3 dels varv -upprepar mätningen, roterar hjulen ytterligare 1/3 dels varv och slutmäter.

Medelvärdet av de tre mätningarna anser jag vara det korrekta värdet på toe.

Skulle ett av värdena avvika kraftigt kan rätskivan ha rubbats eller har passbiten hamnat på en skada på fälgen.

(Det är alltså skillnaden i måttet mellan hjulen på främre och bakre fälgkanten man mäter därför har det ingen betydelse hur långt eller nära bilfronten man ritar av projiceringen).

Enda kruxet är att se till att rätskivorna ligger rätt och stadigt mot fälgen vid mätningen.
Man bör även kontrollera att rätskivorna är helt raka.
När jag köpte mina var ena skivan lite krokig så jag fick byta den.

Ingen behöver nu tala om för mej att det här är lite omständligt, det vet jag, tycker man det är det ju bara att åka till verkstan och och låta dom göra jobbet, men jag har gjort detta ett antal gånger och vet att det fungerar.
Men den som inte är intresserad av tekniska improvisationer får sannolikt inte ut någon glädje av detta. :???:

Invest. i rätskivorna kan ju försvaras med att man kan ju använda dom till annat också ex. att lägga passet på vid noggranna snickerier.

Puh.- hoppas någon förstod vad jag skrivit. :cry:

//tuxedo.
PS. Om hjullager eller styr - spindelled är glappa måste detta nat. först repareras innan det är meningsfullt att göra en toe-justering. DS.
Last edited by tuxedo on Sat 30 Oct 2010, 22:39, edited 1 time in total.
User avatar
By Wickmark
#460691
Aahh satan vad kul läsning! Tack alla för alla svar och metoder. Det hela slutade med att jag lämnade in bilen och fick gjort det för 550 kr. Det blev tusan som ny!
Så nu är det nytt gummi på g fast jag valde en lägre profil. (hoppas bara det går bra)
Tack igen till alla.

Mvh
Affe
User avatar
By StringerBell
#460692
I Göteborg är ju Pekkas Framvagnsservice en klassiker, och antagligen billigast i stan fortfarande. Ingen tidsbest, bara att ställa sig i kö. För tre, fyra år sedan var det fortfarande rena kontanter som gällde som betalningsmedel.
User avatar
By Frrla
#1130601
jag bad 3 olika verkstäder kolla vad som var fel på min bil och göra en inställning. alla 3 misslyckades. efter mycket om och men hittade jag ett stort hål i framvagnsbalken där styrväxeln sitter/satt fast. efter jag fixade detta och lämnade iväg för hjulinställning. fick iaf stora problem med styrning och däckslitage. efter mycket om och men hittade jag, att så kallad camber stod helt fel! denna går ju att justera på 240. så jag gjorde det själv å ställde toe själv för den hamnade ur balans lite. nu går bilen hur bra som helst på vägarna igen. inget onödigt slitage. den ska givetvis in på verkstad och kontrolleras/justeras framöver. men snart ska mer komponenter bytas (mest i förebyggande syfte) strax innan den ska ställas igen.

vart vill jag komma med detta då? jo man kan ställa bilen själv och veta att allt är nära innan man lämnar den på finjustering hos verkstad, så vet man att allt är i sin ordning, om man nu bryr sig om sina bilar.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Swap-in out addons, use only what you really need!