Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har nu fått mitt partikelfiter från Tyskland. Är själva operationen att byta krånglig eller svår? Räcker det att skruva av det gamla och skruva på det nya eller måste flera delar av avgassystemet av?

Hade varit fint att fixa nu helgen. Hittade tyvärr ingen film på youtube vilket brukar finnas för allt möjligt i mekväg :D
Kan behövas lite värme (jag använde en Jula - 213050) på själva muttrarna och lite teknik för att dra loss tryck-anslutningarna.

Anslutningen till temperaturgivaren kan du lossa (in under sub-framen ligger ett kontaktstycke).

Man skall väl helst ha ny packningar till filtret också.. Dock vet jag att mekonomen en gång använde lite avgastätningspasta istället när de bytte till mig och jag glömt fixa packningar.

Det räcker med att skruva av filtret och montera det nya..

Bonus: Starta motorn och varva lite utan avgassystemet på.. :)
Du var det klart! :D

Skruvarna till filtret var så rostiga så att de fick kapas med vinkelslipen, i övrigt gick jobbet lätt.
Inga problem att nollställa i vida heller. Känns som jag sparade en del kulor på detta sätt då jag kom undan med totalt 1700 (som filtret kostade).

Gjorde operationen i ett garage ett par mil bort. Påvägen dit snittade bilen 0,63, på tillbakavägen 0,49! Hoppas det håller i sig.

Tack för alla tips!
Släng inte den gamla, risken är stor att den "nya" kommer att bli fullt rätt snart. Dem billiga kopior har material som heter Cordierite istället för Kiselkarbid som är billigare och har lägre smältpunkt, så i värsta fall vid regenereringen kan den börja smälta. Vet att visa köper in gamla original partikelfilter och betalar upp till 800 kronor (beroende på storleken), så en "ny" för 1700 väcker lite uppmärksamhet på kvaliten.
Hej!

Köpte en såda här: http://m.ebay.de/itm/Dieselpartikelfilt ... Ciid%253A3
Gissar att detta filter inte är sämre än biltemas eller skruvats för knappt dubbla priset, men det vet jag naturligtvis inte.

Gällande att tvätta originalfiltret: värma upp underifrån med gasolbrännare och blåsa ut med tryckluft? Lämnar man in filtret på tvätt verkar det vara värme + tryckluft som gäller.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Swap-in out addons, use only what you really need!